התחדשות עירונית ותמ”א 38

דגנית ידידאל - אפיקי נדל"ן

דגנית ידידאל - אפיקי נדל"ן

ייעוץ, גישור ושיווק נדל"ן

מהי התחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא ראיית עולם לפיה יש לחולל שינוי מרחיק לכת בצורה שבה ערים מתוכננות ובנויות. עיקרי הזרם הן הטענות כי יש לשוב ולעודד את ההיבט האנושי בתכנון ערים ולתת את הדעת לקהילה, לחברה ולכלכלה. תומכי הזרם מעודדים עירוב שימושי קרקע במטרה ליצור קשר קהילתי, לעודד הליכה ברגל במקום נהיגה במכוניות ולמנף את הכלכלה המקומית. כלומר, זוהי תפיסה של המערכת המוניציפלית כיחידה המתחשבת בסך כל חלקיה ולא מפלה ביניהם.

התחדשות עירונית  לצמצום פערים

עד תחילת המאה ה-20, ערים רבות ברחבי העולם המערבי היו בנויות בצורה העושה הפרדה בשימושי קרקע: אזורי העיר השונים היו מופרדים זה מזה, מה שגרם למרחק פיזי בין האזורים ששימשו למגורים, תעסוקה, חינוך, מסחר וכיו”ב. המרחק הפיזי עודד שימוש מרובה ברכבים פרטיים וכתוצאה מכך נוצר זיהום אוויר משמעותי, רעש סביבתי רב ופקקי תנועה. כמו כן, השימוש במכוניות הביא לתכנון ערים בצורה המעודדת זאת, תוך פגיעה בזכויות הולכי הרגל ודרישה להסתגלות התחשבות שלהם בכלי הרכב ולא להיפך. בנוסף, להפרדה בשימושי קרקע היו משמעויות קהילתיות וכלכליות: היא הביאה לצמצום המגע הבין-אישי, הדרת אוכלוסיות, הגדלת מעגלי הפשיעה והעוני, התייקרות מחירי התחבורה הציבורית ופגיעה בכלכלה והרווחיות של אזורים פחות הומי אדם.

התחדשות עירונית בישראל – תמ”א 38

ישראל שונה מרוב שאר מדינות העולם, מבחינה גאו-פיזית וגאו-פוליטית. לכן, התחדשות עירונית בארץ, נושאת גם משמעות לאומית כגון: הגברת מוכנות העורף לשעת חירום או ירי טילים על ישראל וצמצום פגיעה בזמן אסונות טבע כגון רעידת אדמה חזקה. הביטוי המוכר ביותר להתחדשות עירונית בישראל הוא פרויקט תמ”א (תוכנית מתאר ארצית) 38 – אוסף של תקנות המנחות את האופן בו יש לחזק בניינים לקראת רעידות אדמה.

אנשים נוטים לטעות ולחשוב שתמ”א 38 היא תקן בנייה. למעשה, תמ”א 38 היא תכנית המגדירה בין השאר תמריצים כלכליים ליזמים בדמות הגדלת אחוזי הבנייה כדי לעודד חיזוק של כל המבנים והנחיות לרשויות המקומיות. נוצר פה מצב של WIN WIN WIN לכל הצדדים. הדיירים מאפשרים ליזם לבנות קומות נוספות בבניין תמורת חיזוק הבניין ושדרוג הדירות שלהם בחדר נוסף, מרפסת ומעלית, היזם מרוויח כסף והמדינה מרוויחה חיזוק של המבנים.

לייעוץ בנושאי נדל”ן באזור ראש העין ובדגש על פרויקטים חדשים, צרו קשר עם אפיקי נדל”ן, תיווך בוטיק בראש העין ונשמח לספק לכם את כל המידע הרלוונטי והחיוני לרכישת נדל”ן באזור.

מאמרים אחרונים

בואו למצוא את נכס החלומות שלכם

דירות מרווחות, דירות גן או גג, פנטהאוזים או בתים צמודי קרקע. מגוון הנכסים הגדול ביותר בראש העין והסביבה מחכה רק לכם.

השווה מקומות אירוח

לְהַשְׁווֹת