איך מושפעים מחירי השכירות מההאטה במכירת הדירות?

מיני פנטהאוז 4 חדרים פסגות אפק (2)
דגנית ידידאל - אפיקי נדל"ן

דגנית ידידאל - אפיקי נדל"ן

ייעוץ, גישור ושיווק נדל"ן

 

מה קרה למחירי השכירות?

אנו עדים בתקופה האחרונה לעצירת הדהירה של מחירי הנדל”ן בישראל, דהירה שהתחילה מעט לאחר הקורונה ונמשכה עד לפני מספר חודשים עם עליות הריבית במשק. לעצירה הזאת כולם חיכו, גם משפרי הדיור, גם המשקיעים ובעיקר הזוגות הצעירים המתגוררים בשכירות ומנסים לחסוך על מנת לרכוש את דירתם הראשונה.

אותם זוגות צעירים מסתכלים בסיפוק על ירידות המחירים בשוק הנדל”ן ומצליחים לראות את האור אך בחודשים האחרונים הם עדים לעלייה תלולה במחירי השכירות ונתקלים יותר ויותר בבעלי בית שמעלים את השכירויות בשיעורים גבוהים, לעיתים גם בעשרות אחוזים.  

כדי להבין את ההשפעות על מחירי השכירות בישראל, יש לקחת בחשבון מספר גורמים כלכליים וחברתיים שמשפיעים על תהליך זה:

מחיר הנדל”ן

מחירי הנדל”ן בישראל יחסית גבוהים, וכך משפיעים על מחירי השכירות. כאשר המחירים עולים, החלק של השכר בתקציב המשפחתי מתרחב ומוביל להפחתת היכולת הרכישתית של השוכרים.

מדד המחירים

חלק גדול מבעלי הדירות מצמיד את המחירים למדד, והמדד בשנה האחרונה עלה באופן משמעותי ואיתו מחירי השכירות.

פוליטיקה ותכנון עירוני

המדינה מגבילה תהליכי בנייה באזורים מסוימים, מה שמגביר את חסרון הדיור באזורים אלו ומשפיע על המחירים. בנוסף לזה, המדינה כמעט ולא בונה דירות המיועדות לשכירות, מה שמצמצם באופן משמעותי את כמות הדירות הזמינות.

חיסרון בהתחלות בנייה

בישראל קיים מתאם שלילי בין הביקוש למגורים לבין התחלות הבנייה למגורים. האוכלוסיה בישראל ממשיכה לגדול, מה שגורם לביקוש גבוה יותר בדיור.

מדינת ישראל, כאסטרטגיה, מפשירה את רוב הקרקעות לבנייה בעיקר באזורים המרכזיים בין חדרה לגדרה, שם המחירים אינם מאפשרים לזוגות הצעירים להיות חלק מהמשחק.  במקביל , ממשלות ישראל לדורותיהן, אינן מפתחות את הפריפריות בצפון ובדרום, אינן דואגות לתעסוקה ולדיור, דבר שיכל לפתור את בעיית הצפיפות ואיתה את המחירים.

אז לסיכום – מה קרה בשוק השכירויות?

כמו בכל שוק דיור, המחירים משתנים על פי הצרכים וההצעות בשוק. השילוב בין הגורמים הנ”ל יכול להסביר את עלייתם של מחירי השכירות בישראל, וכל אלו קרו בשוק הנדל”ן במהלך ה3 השנים האחרונות. אך לאחרונה הצטרף גורם נוסף, שהשפיע הכי הרבה והוא הקיפאון בשוק והעובדה שנעשות היום מעט עסקאות רכישה.

זוגות צעירים הגרים בשכירות, שהיו בתהליכי רכישה או חיפוש של נכס למגורים, עצרו את התהליך עקב מחירי הדירות הגבוהים והריביות הגבוהות. הם נאלצים להישאר בדירות, להאריך את חוזי השכירות. מנגד, המשקיעים אינם רוכשים דירות להשקעה מה שגורם למחסור אדיר בדירות להשכרה. 

בעלי הבית מצידם מבינים שלזוגות אין הרבה ברירות והם יודעים שאם הם יעלו את המחירים השוכרים יאלצו לשלם על מנת לא לפספס את הדירה.

>> לצפייה בדירות להשכרה באזור ראש העין

מאמרים אחרונים

בואו למצוא את נכס החלומות שלכם

דירות מרווחות, דירות גן או גג, פנטהאוזים או בתים צמודי קרקע. מגוון הנכסים הגדול ביותר בראש העין והסביבה מחכה רק לכם.

השווה מקומות אירוח

לְהַשְׁווֹת