מהי שכירות מוגנת

נצבא תמונות לגלריה (9)
יוסי חיים - אפיקי נדלן

יוסי חיים - אפיקי נדלן

יועץ נדל"ן בכיר ומגשר מוסמך

 

מהי שכירות מוגנת ובמה היא שונה משכירות רגילה

שכירות מוגנת, המכונה גם שכירות מבוקרת בשכר דירה/, מתייחסת לסוג של הסכם שכירות המעניק לדיירים הגנות משפטיות מסוימות מפני העלאות דמי השכירות והפינוי. כיוון שלא נעשה בשכירות מוגנת שימוש נרחב, היא לא מוכרת לרוב הציבור ובעיקר לשוכרי הדירות הצעירים, אך היא עדיין רלוונטית עבור עשרות אלפי אנשים בישראל.

שכירות מוגנת שונה משכירות רגילה (שכירות שאינה מוגנת) ב 180 מעלות.  בעוד בשכירות רגילה, תנאי החוזה נקבעים בין הצדדים, ושכר הדירה משולם בכל חודש, בשכירות מוגנת הדייר משלם סכום של בין שליש למחצית מערך הנכס במעמד החוזה ודמי שכירות חודשיים נמוכים מאוד של כמה מאות שקלים בחודש. 

בנוסף, ההסכם הוא קשיח, והצדדים מוגבלים מאוד לגבי מה שניתן להסכים לגביו. שכירות מוגנת מעניקה זכויות רבות לדייר וכמעט אינה מוגבלת בזמן. החוק לגביה מסובך ומורכב, מה שמוביל למחלוקות וסכסוכים משפטיים

אז כפי שאנחנו מבינים, מדובר למעשה בהכלאה בין שכירות רגילה לבין בעלות על הנכס. שכירות מוגנת נמצאות בדרך כלל בתחומי שיפוט שבהם קיימות תקנות לשמירה על זכויות הדיירים ולמניעת העלאות שכר דירה מוגזמות.

>> לצפייה במבחר דירות להשכרה בראש העין

אז מה היתרונות של שכירות מוגנת?

פיקוח על שכר דירה

שכירות מוגנת מגיעות לרוב עם אמצעי פיקוח על שכר דירה המגבילים את הסכום שהמשכירים יכולים לגבות או לשנות על פני תקופה מסוימת. אמצעי פיקוח אלו מסייעים להבטיח שהשוכרים לא יהיו נתונים להעלאות שכר דירה מוגזמות, ומספקות להם יציבות ומחיר סביר.

הבטחת קביעות לשוכרים

שכירות מוגנת מציעה לדיירים רמת ביטחון גבוהה. בניגוד לשכירות רגילה, בה חוזה השכירות קצוב לתקופה הנסגרת בהסכמה בין השוכר למשכיר, לדיירים מוגנים קיימת זכות להישאר בנכס לתקופה ממושכת, לעיתים אפילו כל חייהם.  שכירות מוגנת דורשת מבעלי הדירות עילה מוצדקת לפינוי. 

המשמעות היא שעליהם לספק סיבה מוצדקת לסיום השכירות, כגון אי עמידה של השוכר בהתחייבויות החכירה או עיסוק בפעילות בלתי חוקית.

פיקוח רגולטורי

שכירות מוגנת כוללת לעתים קרובות סוכנויות רגולטוריות או גופים המפקחים ואוכפים את הכללים והתקנות המסדירים סוגים אלה של הסכמי שכירות. סוכנויות אלו עשויות לטפל במחלוקות בין שוכרים למשכירים, להבטיח ציות לחוקי פיקוח על שכר דירה ולהגן על זכויות הדיירים.

מטרת השכירות המוגנת היא להעניק לדיירים יציבות, דיור בר השגה והגנות משפטיות מפני יחס לא הוגן. היא באה להגן על אוכלוסיות חלשות ולשמור על מערכת יחסים מאוזנת בין שוכרים למשכירים. חשוב לציין שהתקנות והחוקים הספציפיים המסדירים שכירות מוגנת יכולים להשתנות באופן משמעותי בין תחומי שיפוט. 

לכן, מומלץ להתייעץ עם רשויות הדיור המקומיות או אנשי מקצוע משפטיים כדי להבין את הזכויות וההגנות הספציפיות הניתנות במסגרת חוקי דיור מוגן בכל אזור.

>> אודות משרד תיווך בוטיק אפיקי נדל”ן.

מאמרים אחרונים

בואו למצוא את נכס החלומות שלכם

דירות מרווחות, דירות גן או גג, פנטהאוזים או בתים צמודי קרקע. מגוון הנכסים הגדול ביותר בראש העין והסביבה מחכה רק לכם.

השווה מקומות אירוח

לְהַשְׁווֹת