מתווך דירות הראה דירה והלקוח קנה דירה אחרת באותו בניין

יוסי חיים - אפיקי נדלן

יוסי חיים - אפיקי נדלן

יועץ נדל"ן בכיר ומגשר מוסמך

מתווך הראה ללקוח דירה, אך הוא קנה דירה אחרת באותו בניין. האם הוא אמור לשלם דמי תיווך? לרוב, עבודתו של מתווך דירות מוגדרת בצורה מאוד ברורה: פונים אליו מוכרי דירות או לקוחות שמחפשים דירות למכירה והוא זה שמבצע את ההתאמות הנדרשות ומתאים את הצרכים של כל הצדדים בעסקה כך שכולם יצאו מרוצים.

מה אומר חוק התיווך?

מדברת על כך כי מתווך זכאי לקבל שכר עבור עבודתו, רק אם העסקה יצאה אל הפועל (נחתמה) והמתווך היה הגורם היעיל בעסקה. ההסבר הפשוט לצמד המילים “גורם יעיל” הוא שאם המוכר פונה למתווך, תפקידו של מתווך דירות הוא למצוא עבורו את הקונה האידיאלי. ואם הקונה פונה אליו, תפקידו למצוא עבורו את הנכס המושלם. אך מה קורה במצבים פחות שגרתיים?

כשהעבודה של מתווך דירות נעשית בעקיפין

יש בניינים שיש בהם כמה דירות למכירה או להשכרה. לכן, לפעמים נוצר מצב בו המתווך מראה ללקוח דירה לרכישה, אך אותו לקוח קונה בסופו של דבר דירה אחרת – באותו בניין. במקרה כזה עולה השאלה האם הלקוח צריך לשלם עבור השירות שקיבל מהמתווך, שאמנם לא היה חלק ישיר בעסקה שבסופו של דבר יצאה לפועל, אך הכיר לקונה את הבניין וגרם לזה שהלה נחשף לנכסים נוספים בו.

במקרה כזה – כל מקרה לגופו

האמת, שאין תשובה אחת אחידה למקרה כמו שתואר, בו מתווך דירות הראה לקונה את דירה X בבניין וזה רכש בסופו של דבר דירה אחרת. הסברנו בהתחלה כי המתווך אמור להיות גורם יעיל, קרי, להראות את הדירה לרוכש הפוטנציאלי.

למרות שרוב משרדי התיווך בישראל נותנים מגוון רחב של שירותים: עורכי דין, משכנתאות, שיפוץ וגם עזרה בניהול המו”מ בין הצדדים, החוק לא מתנה את קבלת עמלת התיווך באחת מהפעולות הללו, אלא מסתפק בעובדה כי המתווך לקח את הלקוח לדירה ובכך סיים את תפקידו להיות ,”הגורם היעיל”

 

האם מתווך הדירות היה הגורם היעיל בעסקה?

האם העובדה שהמתווך חשף את הלקוח לדירות נוספות בבניין, למרות שלא הראה לו אותן, הופכת אותו לגורם יעיל בעסקה על אחת מהן?

לא מן הנמנע כי בסופו של דבר מתווך דירות שנקלע למצב כזה יצטרך להגיע עם קונה הדירה לבית המשפט ואף יש תקדים בנושא: משפט שנערך בישראל בפברואר 2021. בהתאם לעדויות ותיעוד התהליך, בית המשפט בחן אם מתווך הדירות היה גורם יעיל בעסקה ובמקרה הנ”ל פסק כי רוכש הדירה ישלם למתווך חלק מסכום דמי התיווך. בכל מקרה, רצוי לערוך הסכם ברור בין כל מתווך דירות ולקוח למניעת אי הבנות.

 

אפיקי נדלן – נשרד התיווך שלכם בראש העין

החלטה על רכישת דירה היא אולי ההחלטה החשובה ביותר והיקרה ביותר בחייו של אדם. הייחודיות והיתרון שלנו הוא ידע אותו אנו משתפים עם הלקוחות שלנו ועם האנשים שמעוניינים לרכוש דירה ומענה על צרכים מדוייקים מבלי לתת תחושה של בזבוז זמן.

מאמרים אחרונים

בואו למצוא את נכס החלומות שלכם

דירות מרווחות, דירות גן או גג, פנטהאוזים או בתים צמודי קרקע. מגוון הנכסים הגדול ביותר בראש העין והסביבה מחכה רק לכם.

השווה מקומות אירוח

לְהַשְׁווֹת